16 mei 2020
Om ervoor te zorgen dat de doorstroming vanuit onze jongste
jeugd naar de jeugd en uiteindelijk de senioren zo optimaal mogelijk verloopt wordt
er binnen MHC Goirle gebruik gemaakt van de leerlijn HockeyFood. Deze leerlijn zorgt er kort gezegd voor dat elke
speler/speelster binnen een bepaalde leeftijdscategorie hetzelfde leert.
Hierdoor kan de leercurve van de speler/speelster door de nieuwe trainer en/of
coach opgepakt en voorgezet worden, als een speler/speelster doorstroomt naar
de volgende leeftijdscategorie.
De leerlijn Hockeyfood staat in Lisa en laat de oefeningen
per leeftijdscategorie per week zien in verschillende gradaties (van makkelijk
tot expert). Dit in de vorm van oefeningen met uitleg (waaronder beelden van
daadwerkelijke wedstrijdsituaties). Er is ook een tool voor de coach om ook
hetgeen tijdens de trainingen geleerd is direct om te zetten in aanwijzingen
voor de wedstrijd.
De
leerlijn is voor de categorieën 3-, 6-, 8-tallen en de D-elftallen nu verder
doorontwikkeld door Loes Quirijnen (trainer/coach van MB1 en veld coördinator).
Hierdoor sluit de leerlijn nog meer aan bij de behoefte van de speler/speelster
en MHC Goirle. Loes gaat de komende periode deze ‘aanscherping’ van de leerlijn
ook voor de overige leeftijdscategorieën (C, B en A) oppakken. Zo zorgen we dat
er binnen MHC Goirle een eenduidige en op de behoefte toegespitste leerlijn
voor handen is die een individuele speler/speelster vanaf de jongste jeugd tot
en met de A (en daarna onze Heren 1 en Dames 1, de opleidingsteams bij de senioren en hopelijk
natuurlijk uiteindelijk het Nederlands elftal) volgt.
In
de aangescherpte leerlijn staat vanaf de jongste jeugd tot aan de D duidelijk
beschreven wat, wanneer en waarom er getraind wordt. Iedere leeftijdscategorie
heeft zijn eigen aandachtspunten. Het plan is geschreven op vier belangrijke
pijlers: progressie door plezier, zelfdenkend, motorische ontwikkeling en
aandacht voor de trainer. Naast de leerlijn bevat het plan ook stof voor de
trainers om technieken op goede manieren over te brengen.
Bijlage: Leerlijn.pdf
|